fbpx

RENKAIDEN TASAPAINOITUS – TURVALLISUUTTA JA RAHAN SÄÄSTÖÄ

Täriseekö ratti moottoritiellä ajaessa tai tuntuuko istuimissa vapinaa? Epätasapainoinen eturengas tuntuu värähtelynä ohjauspyörässä, kun taas takapyörän aiheuttamat värinät välittyvät auton korin kautta esimerkiksi istuimiin. Oireet vaihtelevat pienestä matalasta huminasta aina epämiellyttävään tärinään.

Huolellisesti tasapainotettu rengas jakaa painonsa tasaisesti pyöriessään, mikä estää epätoivottujen värähtelyjen syntymisen. Moottoritiellä ajettaessa rengas pyörii tyypillisesti jopa 1000 kierrosta minuutissa, joten hyvinkin pieni epätasapaino saattaa tuntua selvästi ajon aikana.

Merkittävä turvallisuustekijä

Renkaiden tasapaino vaikuttaa ajomukavuuden lisäksi turvallisuuteen. Epätasapainoisten renkaiden aiheuttamat värinät saattavat aiheuttaa ennenaikaista kulumista alustan ja ohjauksen niveliin sekä renkaisiin. Hyvissä ajoin korjattuna pieni vika ei ehdi kuluttaa auton muita osia.

Tasapainotus on tarkkuustyötä

Rengas tasapainotetaan joka kerta, kun se asennetaan ensimmäistä kertaa vanteelle, sillä paraskin rengas on aina hieman epätasapainossa. Tämä johtuu esimerkiksi siitä, että renkaissa ja vanteissa käytettävien materiaalien paksuus vaihtelee valmistusteknisistä syistä. Lisäksi vanteeseen asennettava venttiili muuttaa renkaan tasapainoa.

Tasapainotus tehdään siihen tarkoitetulla laitteella, minkä avulla asentaja näkee, mihin kohtaan painot tulee laittaa. Tasapainotus on tarkkaa puuhaa, sillä pienimmät tasapainotuksessa käytettävät painot painavat ainoastaan viisi grammaa.

Renkaan tasapaino saattaa muuttua myös renkaan kuluessa tai renkaaseen aikaisemmin asennettu paino voi jostain syystä irrota paikaltaan, jolloin rengas menee epätasapainoon. Tällaisessa tapauksessa rengas on tasapainotettava uudelleen.

Vain harvoissa tapauksissa renkaan epätasapaino on ulkoisesti havaittavissa. Koeajolla todettu epätasapainoinen rengas saattaa olla vaikea paikallistaa. Tästä johtuen tasapainotus tehdään yleensä kaikkiin neljään renkaaseen samalla kertaa. Tällöin voidaan olla varmoja, että kaikki auton renkaat ovat oikein tasapainotettu.

Jos huomaat autossasi ylimääräisiä värinöitä tai epäilyttävää kulumista renkaissasi, kannattaa sinun pyytää ammattitaitoista henkilökuntaamme koeajamaan autosi. Värinän syy saattaa löytyä esimerkiksi autosi voimansiirrosta. Epätasainen kuluminen saattaa puolestaan johtua vääristä pyöränkulmista, jolloin autosi vaatii renkaiden tasapainottamisen sijaan nelipyöräsuuntauksen.